پوسته پوسته شدن صورت

دلایل پوسته پوسته شدن صورت و راهکارهای درمان آن

مقدمه

ممکن است در مرحله ای از زندگی خود با مشکل پوسته پوسته شدن صورت خود مواجهه شوید. اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که چرا افراد پوست ریزی دارند؟ چه نوع بیماری هایی می تواند باعث پوسته شدن صورت شود؟ آیا کمبود ویتامین ها در بدن نیز می تواند این مشکل را در افراد ایجاد کند؟ چگونه می توان مشکل پوسته شدن صورت را درمان کرد؟ اگر درباره هر یک از این پرسش ها اطلاعاتی ندارید، جای نگرانی نیست. ما در این محتوا قصد دارید در ارتباط با بیماری های مهمی که باعث پوسته شدن صورت می شوند، ویتامین های مهمی که افراد با مصرف آن می تواند از خشکی صورت خود جلوگیری کند و در نهایت راه های درمان پوسته پوسته شدن پوست، به صورت کامل توضیح دهیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

چه نوع بیماری می تواند باعث پوسته پوسته شدن صورت شود؟

پاسخ آلرژیک

گاهی اوقات تماس با ماده ای که به آن حساسیت دارید، می تواند باعث لایه برداری پوست شود. به عنوان مثال، برخی عطرها می توانند باعث لایه برداری پوست در افرادی شوند که به آن ها حساسیت دارند.

عفونت

انواع مختلفی از عفونت ها وجود دارند که می توانند باعث لایه برداری پوست شوند. به عنوان مثال، مخملک می تواند باعث ایجاد بثورات در نواحی از بدن مانند آرنج، کشاله ران و زیر بغل شود. عفونت‌ های استاف مانند زرد زخم نیز می‌ توانند باعث خارش پوست شوند.

اختلالات ایمنی

تعدادی از اختلالات ژنتیکی یا التهابی مرتبط با سیستم ایمنی وجود دارد که می تواند باعث لایه برداری پوست شود. بیماری کاوازاکی، یک بیماری نادر است که بیشتر کودکان را مبتلا می‌ کند و باعث التهاب رگ‌ های خونی می‌ شود.

چه نوع بیماری می تواند باعث پوسته پوسته شدن صورت شود

سرطان پوست

گاهی اوقات با پرتودرمانی، نواحی تحت درمان تیره، خشک، شروع به خارش و پوسته پوسته شدن می‌ کنند.

شرایط مزمن پوست

شرایط مزمنی پوست بسیار رایج است. پوسته پوسته شدن صورت می تواند یکی از علائم رایج اگزما، روزاسه و پسوریازیس باشد.

عوارض جانبی دارو

برخی از افرادی که از داورهایی مانند درمان آکنه و لایه بردارهای آرایشی حاوی رتینول استفاده می کنند، ممکن است به دلیل محتوای رتینول، پوسته پوسته شدن صورت را تجربه کنند.

 آفتاب سوختگی

بسیاری از آفتاب سوختگی ها می توانند منجر به پوسته پوسته شدن صورت شوند. متأسفانه، این نوع آفتاب‌ سوختگی‌ ها اغلب کاملاً دردناک هستند و می‌ توانند باعث ناراحتی زیادی برای فرد مبتلا شوند.

 آفتاب سوختگی

کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت می شود؟

کمبود ویتامین D

ویتامین D یک هورمون محلول در چربی در خانواده ای از ترکیبات است که D2 و D3 دو شکل اصلی آن هستند. در حالی که ویتامین D2 به طور معمول از طریق رژیم غذایی مصرف می شود، جذب ویتامین D3 توسط بدن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تحریک می شود. ویتامین D به دلیل کمک به رشد، ترمیم و متابولیسم سلول های پوست، نقش مهمی در شفاف و سالم نگه داشتن پوست ایفا می کند.

از آنجایی که ویتامین D می‌ تواند التهاب را آرام کند، متخصصان پوست برای درمان پسوریازیس، اگزما که معمولا با کرم‌ های موضعی استفاده می‌ شود، از آن استفاده می کنند. آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین D با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند تا آسیب های محیطی را کاهش دهند. ویتامین D با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و آلودگی، سلامت کلی پوست را حفظ می کند، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می کند. در برخی موارد کمبود ویتامین D در بدن می تواند باعث پوسته پوسته شدن صورت شود.

کمبود ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که آسیب های محیطی و نور خورشید را به سلول ها متوقف می کند. ویتامین C از از دست دادن آب جلوگیری می کند، بنابراین استفاده از ویتامین C برای صورت به این معنی است که پوست شما رطوبت بیشتری را حفظ می کند و برای مدت طولانی تری هیدراته می ماند.

کمبود ویتامین C

کمبود نیاسین یا ویتامین B3

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است و محلول در آب است، بنابراین پوست به راحتی می تواند آن را جذب کند. پس از جذب، نیاسینامید برای بهبود عملکرد سلول های پوست شما عمل می کند. بدن شما می تواند نیاسین را به نیاسینامید تبدیل کند. بنابراین، اگر نیاسین مصرف کنید، بدن شما می‌ تواند بخشی از آن را در صورت نیاز به نیاسینامید تبدیل کند. در نتیجه، نیاسینامید به کاهش میزان آب از دست رفته پوست شما از طریق فرآیند تبخیر طبیعی کمک می کند. این امر به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند.

کمبود بیوتین یا ویتامین B7

بدون مقادیر کافی ویتامین B7 در بدن، این لایه در معرض خطر قرار می‌ گیرد و فعالیت‌ های غیرطبیعی سلولی منجر به سلامت پوست می‌ شود. در نتیجه، مقادیر کافی ویتامین B7 بر سلامت عمومی و همچنین بر شرایط خاص مانند بیماری های پوستی تأثیر بسزایی دارد.

مصرف بیش از حد ویتامین A

ویتامین A نقش های فیزیولوژیکی حیاتی ایفا می کند. از بینایی سالم، متابولیسم و رشد سلولی حمایت می کند و عملکرد سیستم ایمنی و تولید مثل را تقویت می کند. انسان نمی تواند ویتامین A تولید کند اما باید آن را از منابع غذایی غنی از ویتامین A دریافت کند. کمبود ویتامین A می تواند باعث سنتز ناکافی این رنگدانه ها شود و منجر به شب کوری در افراد شود. علاوه بر این، ویتامین A به مرطوب کردن چشم‌ ها کمک می‌ کند.

مصرف بیش از حد ویتامین A

ویتامین‌ های محلول در چربی مانند ویتامین A می‌ توانند منجر به مسمومیت شوند، زیرا بدن شما نمی تواند آن را دفع کند. به شما عزیزان توصیه می کنیم به هیچ عنوان از ویتامین A بیش از اندازه استفاده نکنید.

نحوه درمان خشکی و پوسته پوسته شدن بدن

آبرسانی مرتب پوست برای جلوگیری از خشکی پوست

یکی از ساده ترین راه هایی که با کمک آن می توانید از خشکی پوست خود جلوگیری کرده و مشکل پوسته پوسته شدن صورت خود را درمان کنید، آبرسانی مرتب پوست می باشد. با مراقبت صحیح و اصولی از پوست صورت خود می توانید از ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی در صورت خود تا حد زیادی جلوگیری کنید. اگر درباره نحوه مراقبت اصولی از پوست هیچ گونه اطلاعاتی ندارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم در دوره مراقبت از پوست جهاد دانشگاهی اصفهان شرکت کرده و اطلاعات خود را در زمینه رعایت صحیح روتین پوستی افزایش دهید.

انجام پاکسازی پوست

پاکسازی پوست یکی از بهترین روش های درمانی برای کاهش خشکی پوست صورت، افزایش جوانسازی، از بین بردن جوش های سرسیاه می باشد. اگر پاکسازی پوست را جزء روتین مراقبت پوست خود قرار دهید، پس از گذشت مدت زمانی متوجه تغییرات بسیار چشمگیر صورت خود خواهید شد. با مشاهده فیلم آموزشی پاکسازی پوست، می توانید نحوه صحیح پاکسازی و فیشیال پوست را آموزش ببینید.

انجام پاکسازی پوست

استفاده از روغن های گیاهی مناسب برای صورت

برخی از روغن های گیاهی موجود در بازار با توجه به نوع متریالی که دارند، می توانند باعث آبرسانی پوست شوند. به شما عزیزان توصیه می کنیم از روغن های گیاهی از جمله روغن آرگان و بادام شیرین به صورت مرتب برای ماساژ پوست صورت خود استفاده کنید.

نوشیدن آبی کافی

نوشیدن آب کافی علاوه بر این که می تواند به شما کمک کند تا بسیاری از سموم را از بدن خود خارج کنید، می تواند باعث آبرسانی و رطوبت پوست شما نیز شود.

انجام بخور صورت

انجام بخور صورت یکی از ساده ترین راه هایی است که تمامی افراد می توانند در منزل خود برای جلوگیری از خشکی پوست انجام دهند.

استفاده از محصولات مراقبتی پوست

برخی از محصولات مراقبت پوستی با توجه به ترکیباتی که دارند، می توانند از از آسیب ناشی از اشعه‌ های ماوراء بنفش جلوگیری کرده و باعث آبرسانی پوست شما شوند.

با وجود راهکارهایی که برای درمان پوسته پوسته شدن صورت معرفی کردیم، در موادی که پوسته شدن صورت بسیار شدید باشد، به شما توصیه می کنیم قبل از انجام هر اقدام خودسرانه و مصرف محصولات مراقبت پوستی، با پزشک مشورت کنید.

و در آخر پوسته پوسته شدن صورت خود را جدی بگیرید

به شما عزیزان توصیه می کنیم در صورتی که کوچکترین علائم پوسته پوسته شدن را در سطح صورت یا بدن مشاهده کردید، آن را جدی گرفته و حتما این موضوع را با پزشکی متخصص در میان بگذارید. در برخی موارد ممکن است پوسته پوسته شدن صورت، به علت بیماری هایی باشد که بدن شما با آن درگیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *