ماساژ درمانی نوزادان نارس

ماساژ برای کودکان نارس و کمک به بهبود آن ها

مقدمه

به نظر شما ماساژ می تواند برای بهبود سلامت بدن نوزادان نارس مفید باشد؟ یکی از دلچسب ترین فعالیت هایی که والدین می توانند برای سلامت کودکان خود انجام دهند، انجام ماساژ برای فرزند نوزاد خود می باشد. نوزادان از طریق حس لامسه می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. با انجام ماساژ درمانی نوزادان نارس می توانید شاهد افزایش وزن کودک، کاهش زردی، کاهش نفخ و سلامت کلی بدن کودک خود باشید. علاوه بر کودکان انجام ماساژ برای افراد در سنین بالاتر نیز فواید بیشماری دارند. با شرکت در دوره آموزش ماساژ اصفهان می توانید اطلاعات خود را در ارتباط با انواع سبک های ماساژ افزایش دهید و بتوانید به درستی هر یک از تکنیک های ماساژ را بر روی بدن اعمال کنید. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مزایای انجام ماساژ برای نوزادان نارس، نحوه انجام آن و نکاتی که در حین ماساژ باید رعایت کنید، توضیح دهیم.

نوزادان نارس درگیر چه مشکلاتی می‌ شوند؟

زایمان زودرس، زایمانی است که خیلی زود، قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد. نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند، ممکن است مشکلات سلامتی بیشتری داشته باشند یا نیاز به بستری طولانی تری نسبت به نوزادانی که دیرتر به دنیا می آیند، داشته باشند. این نوزادان نارس ممکن است به مراقبت های پزشکی ویژه در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (که NICU نیز نامیده می شود) نیاز داشته باشند.

ماساژ برای کودکان نارس و کمک به بهبود آن ها

نارس بودن می تواند مشکلاتی را برای نوزادان در طول زندگی ایجاد کند. هر چه نوزاد زودتر به دنیا بیاید، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی بیشتر است. برخی از این مشکلات ممکن است تا چندین سال حتی در بزرگسالی ظاهر نشوند. پیدا کردن و درمان مشکلات سلامتی در اسرع وقت و جلوگیری از زایمان زودرس در صورت امکان، می تواند به نوزادان کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند. نوزادان نارس می توانند درگیر مشکلات زیر شوند:

  • فلج مغزی (همچنین CP نامیده می شود): شامل شرایطی است که بر بخش ‌هایی از مغز شما تاثیر می ‌گذارد، این امر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت، وضعیت بدن (صاف ایستادن) و تعادل شود.
  • مشکلات رفتاری: برخی از مطالعات نشان می دهد که نوزادان نارس ممکن است بیشتر از نوزادانی که به موقع به دنیا می آیند به اختلال کم توجهی بیش فعالی (همچنین ADHD) مبتلا شوند. ADHD وضعیتی است که توجه و کنترل رفتار را برای فرد سخت می کند.
  • شرایط سلامت روان: نوزادان نارس ممکن است در آینده بیشتر دچار اضطراب یا افسردگی شوند. افسردگی یک وضعیت پزشکی است که در آن احساس شدید غم و اندوه برای مدت طولانی باقی می ماند و زندگی روزمره شما را مختل می کند. اضطراب زمانی است که احساس نگرانی یا ترس می کنید و این احساسات بر زندگی روزمره شما مانند کار در مدرسه، شغل یا روابط با دیگران تاثیر می گذارد.
  • اختلالات عصبی: این شرایط بر مغز، نخاع و اعصاب سراسر بدن تاثیر می گذارد.
  • از دست دادن شنوایی: کودکانی که نارس به دنیا می آیند بیشتر از کودکانی که به موقع به دنیا می آیند دچار کم شنوایی می شوند.
  • عفونت ها: نوزادان نارس اغلب در مبارزه با میکروب ها مشکل دارند زیرا سیستم ایمنی آن ها به طور کامل توسعه نیافته است. این بدان معنی است که آنها می توانند راحت تر عفونت کنند. با رشد کودک، عفونت ها همچنان می توانند مشکل ساز باشند.

ماساژ برای کودکان نارس و بهبود تغذیه

ماساژ برای کودکان نارس و بهبود تغذیه

ماساژ ملایم و یکنواخت بدن نوزادان نارس می تواند باعث بهبود تغذیه کودک شده و باعث ایجاد آرامش در آن ها شود. این امر در دراز مدت می تواند باعث تقویت استخوان و بهبود عملکرد ایمنی بدن نوزادان نارس شود. ارتباط جسمی و روحی والدین و نوزادان از طریق ماساژ امکان پذیر می باشد. با انجام ماساژ می توانید مدت زمان حضور نوزادان را مراقبت های ویژه کاهش دهید. با توجه به حساس بودن بدن نوزاد بهتر است انجام ماساژ را بدون این که به استخوان آن ها آسیبی وارد کند، انجام دهید.

علاوه بر نوزادان نارس اگر مادران نیز پس از زایمان از افسردگی شدید رنج می برند، می توانند تکنیک های ماساژ را برای بدن خود انجام دهند. انجام ماساژ در طول بارداری نیز می تواند بسیار مفید باشد. برای این کار بهتر است به بهترین مراکزی که در زمینه ماساژ درمانی در اصفهان فعالیت می کنند مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ماساژ در بارداری

فواید ماساژ برای نوزادان زودرس

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که نوزادان نارس می توانند مزایای ویژه ای را از لمس و تحریک لمسی به دست آورند و می تواند به رشد آن ها کمک کند. ماساژ درمانی نوزادان نارس می تواند باعث افزایش گردش خون در بدن کودک شده و سلامت عمومی بدن فرزند شما را افزایش دهد. در شرایطی که ماساژ را به صورت منظم و به درستی بر روی نوزاد نارس انجام دهید، می توانید شاهد افزایش وزن آن ها باشید. در برخی موارد ممکن است ماساژ باعث شود تا سطح زردی نوزادان نیز تا حدی کاهش یابد.

کودکان با دریافت ماساژ می توانند خوابی راحت تری داشته باشند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ در نوزادان، انجام ماساژ برای آن ها توصیه می شود.

فواید ماساژ برای نوزادان

چگونه نوزادان نارس را ماساژ دهیم؟

  • وسایل کمکی یا وسایلی را که کودکتان می‌ تواند در انکوباتور استفاده کنند را فراهم کنید تا به نوزاد کمک کند، احساس راحتی و امنیت کند.
  • اگر نمی توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید، او را در جایی که دراز کشیده است نگه دارید. یک دست را به آرامی اما محکم بالای سرشان بپیچید و دست دیگر را روی شکم یا پاهایشان قرار دهید.
  • هر یک از نقاط بدن نوزادان را اعمال فشار مناسبی فشرده و درد را از آن ناحیه کاهش دهید.

فواید ماساژ برای نوزادان زودرس

پیش از انجام ماساژ کودکان نارس چه شرایطی باید فراهم کرد؟

  • برای انجام ماساژ درمانی نوزادان نارس بهتر است در قدم اول شرایط محیطی را فراهم کنید.
  • حتما از گرم بودن اتاق مطمئن شوید، سرما محیط ممکن است به نوزادان صدمه وارد کند.
  • کودک خود را در سطحی صاف و کاملا مسطح قرار دهید، به بدن کودک نباید فشار زیادی وارد شود.
  • قسمت های مختلف بدن را به صورت ملایم فشار داده و ماساژ دهید.
  • از اعمال فشارهای بیش از اندازه به قسمت های حساس کودک خود جلوگیری کنید.
  • به هیچ عنوان بیش از اندازه نوزاد خود را ماساژ ندهید.
  • برای ایجاد اصطکاک بیشتر بین پوست نوزاد، از روغن های مخصوص استفاده کنید.

سخن پایانی

نوزادان حس بویایی، شنوایی و لامسه بسیار قوی دارند. در نوزادان نارس، سیستم عصبی آن ها به طور کامل رشد نکرده و حتی حساس تر است، بنابراین محرک هایی مانند نورهای روشن، صدای بلند و دست زدن باید به حداقل برسد. نوزادان نارس به خواب بیشتری نیاز دارند و باید احساس امنیت کنند. آن‌ ها اغلب می‌ خواهند در محیطی شبیه رحم باشند و در وضعیت جنینی یا نیمه جنینی حمایت شوند. برای انجام ماساژ درمانی نوزادان نارس می توان کف پا و دست آن ها را به صورت حرکت های دایره ای شکل، ماساژ دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *