روش های درمان گرفتگی عضلات

روش های درمان گرفتگی عضلات

روش های درمان گرفتگی عضلات

اکثریت ما در زندگی دچار گرفتگی یا اسپاسم عضلات شده ایم. ممکن است بعد از یک فعالیت بدنی، در عضلات خود درد احساس کنیم. این درد بسیار شدید و حاد است و فردی که دچار گرفتگی عضلات می شود از حرکت دادن مفصل مورد نظر ناتوان است. گرفتگی عضلات ناشی از انقباض عضلات است که با شدت بروز می کند و باعث درد شدید و ناتوانی در به حرکت درآوردن آن می شود. بعضی افراد بیشتر دچار گرفتگی عضلات می شوند. دراین مقاله می خواهیم به علت ایجاد گرفتگی عضلات و روش های درمان آن بپردازیم.

گرفتگی یا اسپاسم عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات ناشی از انقباضات ناگهانی و غیر معمول یک یا چند عضله است که عضله مورد نظر را با درد شدیدی همراه می کند. اغلب این گرفتگی عضلات مربوط به کمر،کتف،گردن و عضلات پا می باشد. به طور معمول گرفتگی عضله چند ثانیه تا ۱۵دقیقه ممکن است به طول بیانجامد. درصورت طولانی تر شدن باید به پزشک مراجعه کرد.

زمانی که فرد دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلات می شود، او احساس سفتی و درد و کشیدگی در عضله خود دارد. گاهی این اسپاسم عضلات به قدری شدید است که شخص دچار ناتوانی و بی تحرکی می شود.

دلایل ایجاد گرفتگی عضلات:

اینکه دقیقا چه مکانیسمی باعث ایجاد اسپاسم عضلات می شود مشخص نیست ولی در ادامه به شایع ترین عواملی که باعث گرفتگی عضلات می شود اشاره می کنیم.

۱.استرس و فشار های عصبی باعث گرفتگی عضلات می شود.

۲.کاهش آب در بدن نیز می تواند یکی از علل گرفتگی عضلات باشد. زمانی که بدن دچار کم آبی می شود حجم خون نیز کاهش پیدا می کند. خون وظیفه اکسیژن رسانی به عضلات را به عهده دارد. و در حالت کم آبی به علت نرسیدن خون کافی به عضلات، گرفتگی یا اسپاسم رخ می دهد.

۳.کمبود مواد معدنی از جمله پایین بودن سطح کلسیم،منیزیم،پتاسیم و سدیم در رژیم غذایی باعث گرفتگی عضلات می شود.

۴.نرسیدن خون کافی به اندام ها نیز ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات شود.

۵.بعضی بیماری ها مانند پارکینسون،دیابت،بیماری های قلبی و عروقی نیز می توانند منجر به اسپاسم عضلانی شوند.

۶.خستگی عضلانی ناشی از ورزش

۷.فشردگی عصب

فشردگی عصب ها در ستون فقرات نیز می توانند باعث دردی مانند گرفتگی عضلات شوند.

روش های درمان گرفتگی یا اسپاسم عضلات:

درمان گرفتگی عضلات به علت گرفتگی بستگی دارد. به طور مثال اگر شخص به دلیل فعالیت بدنی و فیزیکی زیاد دچار گرفتگی عضلانی شود، می تواند از کار دست بکشد و بطور خود بخود گرفتگی نیز برطرف می شود.

در ادامه به شرح روش هایی که منجر به درمان و تسکین گرفتگی عضلات می شوند می پردازیم.

۱.انجام حرکات کششی

اگر فرد در ناحیه ای که دچار گرفتگی عضلانی شده، حرکات کششی انجام دهد، معمولا باعث بهبود و توقف اسپاسم عضلانی می شود. حرکات کششی باعث افزایش حفظ انعطاف پذیری و آرامش عضلات شده و به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند.

۲.ماساژ

اگر به آرامی عضله ای که دچار گرفتگی شده را ماساژ دهیم باعث بهبود و رفع این مشکل خواهیم شد. زیرا ماساژ ملایم باعث جریان بهتر خون می شود و عضلات گرفته را تسکین می دهد.

( جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله نقش ماساژ در درمان بیماری ها را مطالعه کنید. )

۳.کمپرس گرم یا سرد

یکی دیگر از روش های درمان گرفتگی عضلات، گرما درمانی یا سرما درمانی است. اگرچه گرما درد را تسکین می دهد ولی خود منجر به التهاب می شود. پس اگر از کمپرس گرم برای گرفتگی عضلات استفاده کردید، حتما بعد از آن از کمپرس سرد نیز استفاده کنید.

۴.نوشیدن آب

اگر از آن دسته افرادی هستید که دچار اسپاسم عضلانی می شوید، به مقدار مناسب آب بنوشید. نوشیدن آب کافی به پیشگیری از اسپاسم عضلانی کمک می کند.

۵.تمرین و ورزش سبک و ملایم و حرکات اصلاحی

ورزش های ملایم یکی از راه های پیشگیری گرفتگی عضلات است. مثل استفاده از دوچرخه ثابت، پرش روی ترامپولین، درجازدن و …

۶.داشتن تغذیه مناسب به ویژه برای ورزشکاران

مواد غذایی سرشار از کلسیم مثل ماست و شیر و مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز و سیب زمینی برای درمان گرفتگی عضلات بسیارموثراست.
نوشیدن چای بابونه باعث آرامش عضلات می شود.
عسل،ترکیب خردل و آب نمک و همچنین ترکیب سرکه سیب و آب در درمان گرفتگی عضلات موثر است.

۷.فیزیوتراپی و یا لیزردرمانی

۸.گرفتن دوش آب داغ

آب داغ دوش یا وان آب داغ باعث رفع گرفتگی عضلات می شود.

۹.استفاده از دارو های بدون نسخه ضدالتهاب که درد و التهاب را کاهش داده و نقش مسکن را دارند.

۱۰.استفاده از کرم های موضعی ضد التهاب و تسکین دهنده

۱۱.طب سوزنی

براساس یک نظریه سوزن های فلزی،کاهش دهنده التهاب و درد می باشد و باافزایش گردش خون و تسکین درد، از تنش های عضلانی می کاهد.

۱۲.کرم های ضدالتهاب و موضعی نیز التهاب ناشی از گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

سخن پایانی:

اگر مکررا دچار گرفتگی عضلات شدید می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک براساس آزمایش های مختلف که انجام می دهد، علت به وجود آمدن اسپاسم عضلانی را تشخیص می دهد و متناسب با آن درمان دارویی یا فیزیوتراپی و نرمش های اصلاحی تجویز می کند. در غیر اینصورت، اکثر اسپاسم های عضلانی موقت و بی خطر هستند که فرد با خود درمانی و حرکات کششی می تواند گرفتگی عضلات خود را بهبود بخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *