نقش ماساژ در درمان بیماری ها

نقش ماساژ در درمان بیماری ها

نقش ماساژ در درمان بیماری ها

ماساژ درمانی یا ماساژ پزشکی به عنوان مکمل در درمان بیماری ها کاربرد دارد . این روش، امروزه به عنوان یکی از شاخه ‌های طب مکمل برای درمان برخی بیماری‌ها، طرفداران زیادی دارد.

بطور‌ کلی روش درمان با ماساژ دادن به ایجاد گردش خون مناسب و تقویت سرعت گردش خون در بدن ، ایجاد گرما در بافت ‌های بدن، ایجاد زمینه ‌های مناسب برای دفع مواد زائداز طریق غدد لنفاوی ، رفع خستگی و تقویت روحیه بیمار مفید است.

ماساژ نوعی ورزش است ، با کمی تفاوت

در ماساژ عضلات تقویت می شوند ، خونرسانی می شوند و همین باعث تغذیه بهتر و عضله سازی است . تا این قسمت کار ماساژ مانند ورزش است اما در ورزش هماهنگی عصب و عضله هم اتفاق می افتد و تقویت میشود .

ماساژ درمانی و آسیب دیدگی در ورزش

اگر ورزش و ماساژ مناسب ورزش را با هم ترکیب کنیم ، آسیب دیدگی در ورزش به حداقل میرسد و البته اگر در ورزش آسیب دیدگی ایجاد شود هم ماساژ به همراه تمرینات سبک مناسب میتواند سریع ترین مسیر ممکن برای بازگشت حرفه ای به میدان باشد .

اما چگونه این اتفاق می افتد ؟

هر عضله ماساژ مناسب خودش را دارد ، در این حالت بیشترین میزان خونرسانی در عضلات اتفاق می افتد . این خونرسانی کمک میکند در جاهایی از عضله که در حالت عادی خونرسانی ضعیفی اتفاق می افتد ، خونرسانی بهتری انجام شود .

در نتیجه اکسیژن رسانی هم به سلول های آسیب دیده بهتر میشود . اکسیژن رسانی باعث ترمیم سلول ها و بازگشت سریع تر مواد زائد از اندام میشود که نتیجه ی آن ترمیم سریعتر سلول از آسیب دیدگی است .

                                                                       دوره آموزش ماساژ بافت عمقی

ماساژ راهی برای شادابی و سلامتی پوست

ماساژ باعث تحریک غدد چربی و کلاژن ساز پوست میشود و همین باعث ترمیم و شادابی و کلاژن سازی سریع پوشت میشود .

کلاژن یکی از مواد اصلی تشکیل ‌دهنده ‌ی استخوان، ماهیچه ‌ها، غضروف‌ ها، تاندون‌ ها و پوست است و همچنین مانند چسبی است که بخش‌ ها و بافت ‌های مختلف بدن را یک ‌پارچه در کنار هم قرار می‌دهد.

ماساژ درمانی و ترمیم پوست

جالب است که بدانید که سوختگی های شدید با ماساژ و البته به کمک روغن های مخصوص میتواند سرعت درمان سوختگی پوست را بهبود بخشد .

يكي از کار های اضطراب آور و دردناك پس از سوختگي برای بیمار ، پانسمان روزانه روی زخم ها و محل سوختگی است .

در تحقیقی که در یک بيمارستان سوانح سوختگي در شهر يزد بر روي سی و پنج بيمار سوخته انجام شد ، كليه بيماران به طور تصادفي ساده به دو گروه مورد و شاهد تقسيم شدند.

بدين منظور بيماران در دو گروه سیزده نفره و بیست و دو نفره قرار گرفتند كه هر كدام يك روز در ميان به مدت چهار روز مورد آزمایش بودند . براي بيماران گروه اول ماساژ سوئدي به مدت بیست دقيقه قبل از پانسمان روزانه انجام می شد .

بعد از آن از آنها به وسیله پرسش نامه نظر سنجی در مورد میزان اضطراب و درد حین پانسمان انجام میشد .

اين پژوهش نشان داد كه ماساژ قبل از پانسمان باعث كاهش درد و اضطراب بعد از پانسمان شده است.

اثر ماساژ درمانی در سوختگی :

  • ماساژ برای جلوگیری از تشکیل بافت اضافه در جای زخم: انجام ماساژ می‌تواند مانع تشکیل بافت فیبروزی در جای زخم سوختگی شود و باعث کاهش ضخامت بافت فیبروزی، چسبیدگی بافت ‌ها و اتصال بافت ‌ها به هم میشود .
  • ماساژ برای کاهش درد: ماساژ باعث افزایش جریان خون موضعی می‌شود و بدین ترتیب به دفع مواد زائد از محل سوختگی در فاز التهابی پس از سوختگی کمک می کند.
  • ماساژ برای کاهش تورم و اِدِم: برای کاهش تورم و برای سریعتر شدن روند بهبودی بافت‌های در حال ترمیم ماساژ مفید است و به کمک تکنیک‌های مخصوص ماساژ باعث افزایش کارایی غدد لنفاوی میشود و تورم کاهش پیدا میکند .

ماساژ راهی تنش زدایی سیستم عصبی

ماساژ ستون فقرات ، مغز و طناب نخاعی را در بر می گیرد .

سیستم عصبی، پیرامون اعصاب حسی و محرک ها را در بر می گیرد که اطلاعات را مستقیماً و به اصل سیستم عصبی مرکزی انتقال می دهند.

ماساژ سیستم عصبی مرکزی را از طریق عصاب پیرامونی پوست تحریک می کند.

و باعث آرام شدن سیستم عصبی و تخلیه ی نویز های عصبی میشود . سیستم عصبی مانند یک مدار الکتریکی که با سیگنال های الکتریکی کار میکند است و به مانند مدار الکتریکی میتواند در حین کار دچار نویز و سیگنال های اضافه که باعث تداخل میشود باشد .

با نقش ماساژ در درمان بیماری ها آشنا شدید. با ماساژ سیگنال های اضافه از بدن تخلیه میشود و سیستم عصبی به حالت تعادل برمیگردد و آرامش ذهنی و بدنی ایجاد میشود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *