تکنیک‌های ماساژ شیاتسو

امروزه نحوه زندگی انسان به گونه ای است که با تنش های زیادی مواجه می شود،به همین علت توجه به آرامش ذهن و جسم اهمیت زیادی پیدا کرده است.بعضی افراد برای دستیابی به آرامش روش های مختلفی را انجام می دهند.یکی از این روش ها استفاده از ماساژ است.ماساژ باعث می شود،عضلات انقباض های خودرا ازدست بدهد و شخص آرامش در ذهن و جسم خود را احساس کند.ماساژها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای بخشی از اندام ها مفیدترند.دراین مقاله ما به معرفی ماساژ ژاپنی شیاتسو و تکنیک های آن می پردازیم.

معرفی ماساژ شیاتسو

یک ماساژی باقدمت ۲۰۰۰ساله است که تلفیقی از تکنیک های طب فشاری و ماساژ باستانی چینی می باشد.ماساژ شیاتسو،یک ماساژ ژاپنی برمبنای فشار انگشتان است که با مالش عمیق نقاط خاصی ازبدن باعث آرامش و همچنین درمان بعضی از معضلاتی که شخص باآن درگیر است می شود.
ماساژ شیاتسو براساس ترکیبی از روش های سنتی و دستی ژاپن و دانش پزشکی غرب توسعه یافته و در تکنیک های خود از ضربه زدن،مالش،فشار و کشش استفاده می کند.
در ماساژ شیاتشو گاهی کف دست ها، بازوها و پاها مورداستفاده قرار می گیرد و هدف از این ماساژ، باز کردن انسداد انرژی “چی” است که از طریق خطوط انرژی بدن منتقل می شود.
ژاپنی ها براین باورند که انرژی چی،یک نیروی حیاتی است و خطوط انتقال انرژی بدن را به عنوان مریدیان معرفی می کنند،که باتحریک این خطوط توسط این ماساژ،جریان انرژی مسدود شده آزاد می شود.
سرماخوردگی،معضلات گوارشی،سردرد های مقطعی روزانه یا هفتگی به دلیل عدم تعادل ” چی” به وجود می آیند زیرا زمانی که “چی” از تعادل خارج می شود با نشان دادن علائمی همراه است.درمانگران شیاتسو با استفاده از این ماساژ انرژی چی را هماهنگ می کنند.

تکنیک های ماساژ شیاتسو

بااستفاده از ماساژ شیاتسو می توان، استرس ها و نگرانی هایی که در کل بدن وجود دارد را کم کرد یاازبین برد.این ماساژ با لمس و فشار بر مریدیان باعث افزایش جریان خون می شود و انرژی فرد برای آرام شدن و تقویت افزایش می یابد و فرد درون خود دچار حس آرامش می شود.برای اثربخشی و آرام بخشی بیشتر،در جلسه اول ماساژ شیاتسو،ماساژهای دیگر نیز ممکن است انجام شود.
در ماساژ شیاتسو برخلاف ماساژ سوئدی فرد لباس خود را به تن دارد و به همین دلیل از روغن یا مرطوب کننده ها استفاده نمی شود.برای ماساژ شیاتسو، لباس های گشاد و شلوارک گزینه مناسب تری هستند.
اکثر افراد در همان جلسه اول نیز نتایج خوبی درجهت داشتن آرامش و ریلکس بودن، به دست می آورند.
از آن جایی که انسان،روزانه با تنش ها و درگیری های سلامتی و فشارهای روحی کلنجار می رود،ماساژ شیاتسو برای ریلکس کردن بدن،حفظ تعادل و انعطاف پذیری جسمی و روحی بسیار مفید واقع می شود.
در جلسه ماساژ شیاتسو، درمانگر با توجه به اینکه هدف از ماساژ شیاتسو چیست، از تکنیک های مختلف و متفاوت استفاده می کند.به طور مثال تکنیک های ماساژ شیاتسو برای آرامش و کاهش استرس با تکنیک های ماساژ شیاتسو برای کمر درد،بی خوابی و … متفاوت است.
در ماساژ شیاتسو،تکنیک های معنوی نقش کلیدی و مهمی دارند زیرا این ماساژ برای تعادل انرژی های بدن است و فراتر از یک ماساژ می باشد.
برای القای حس آرامش جسمی و ذهنی و کاهش استرس ها درمانگر از تکنیک های ضربه ای استفاده می کند که بااستفاده از آرنج،انگشت شصت و همچنین کف دست می باشد.
حرکات دورانی و دایره ای که درمانگر برای تحریک نقاط بدن از آن استفاده می کند و با مالش دورانی،اثربخشی ماساژ شیاتسو راافزایش می دهد.
فشار ملایم و نگه داشتن نقاط مورد نظر برای آزادسازی انرژی چی که باعث القای حس التیام و آرامش می شود.
برروی پوست،عضلات و تاندون ها درمانگر حرکات لغزشی استفاده می کند که باعث افزایش انعطاف پذیری و قدرت حفظ بدن در مقابل آسیب ها می شود.
حرکات فشاری درماساژ شیاتسو واکنش های مختلفی از بیماران مانند خندیدن و فریاد زدن به همراه دارد.
ماساژ شیاتسو برای خانم های باردار نیز مناسب است زیرا گرفتگی عضلات لگن و پهلو را برطرف می کند و زایمانی راحت را به همراه دارد.
ماساژ شیاتسو دردهای میگرنی، دردهای ناشی از حرکات ورزشی و دردهای قاعدگی را نیز بهبود می دهد.افرادی که از بی خوابی رنج می برند،افرادی که دچار اختلالات گوارشی هستند، باماساژ شیاتسو و باضربه هایی که به نقاط مورد نظر بدن آن هاوارد می شود کمتر بااین مشکلات درگیر می شوند.
بااستفاده از ماساژ شیاتسو، می توان سطح انرژی بدن و جریان گردش خون را افزایش داد،استرس را کاهش داد و باعث تمدد اعصاب شد و یک حالت آرامش و خوشایند و تمرکز بیشتر برای شخص ایجاد کرد.
ماساژور شیاتسو با حرکاتی که در یک سری از نقاط مشخص بدن انجام می دهد، باعث خروج استرس از روح و جسم شما می شود و سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و مقاومت فرد در برابر بیماری های ناشی از استرس را بسیار بالا می برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *