تاثیر آنتی بیوتیک بر جوش

یکی از مشکلات پوستی که اکثر افراد از سنین نوجوانی با آن مواجه هستند،آکنه یا جوش می باشد.یکی از دلایل عدم اعتمادبنفس دربین افراد، داشتن جوش صورت است.که همواره شخصی که برروی پوستش جوش دارد، احساس خجالت یا عذاب می کند، چون جوش به دلیل حالت التهابی و رنگ قرمز و به دلیل به جای گذاشتن زخم و اثرش برروی پوست، و همچنین تاثیری که برزیبایی انسان می گذارد،شخص دارای جوش را با خود درگیر می کند.به گونه ای که افراد درگیر جوش تمام توان خود را در درمان این ضایعه به کار می برند.

یکی از رایج ترین دلایلی که اشخاص به دکتر پوست و مو مراجعه می کنند،برای درمان و رهایی از جوش است.جوش یا آکنه انواع مختلفی دارد،از جمله: جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید،جوش های التهابی، جوش های زیرپوستی.
متخصص پوست با شناسایی نوع جوش بیمار نحوه و طول درمان را شروع می کند.روش های درمان انواع جوش باهم متفاوت است.از آنجا که درمان جوش مقطعی است، شما به عنوان فرد درگیر جوش باید علت تشدید جوش های خودرا بدانید و تاحد امکان از آن ها پرهیزکنید و سپس به درمان جوش بپردازید.
راه های درمان جوش صورت چیست؟

درمان جوش با داروهای موضعی

۱.ژل و محلول های لایه بردار
۲.آنتی بیوتیک ها مانند کلیندامایسین
۳.غیر آنتی بیوتیک ها مانند نیکوتینامید
۴.درمان جوش با داروهای خوراکی:
دراین حالت پزشک داروهای آنتی بیوتیک خوراکی مانند داکسی سایکلین تجویز می کند.
۵.درمان جوش بااستفاده از روش های نوری

در این مقاله سعی داریم به اثربخشی آنتی بیوتیک ها در فرآیند درمان جوش بپردازیم.
از عواملی که موجب بسته شدن منافذ پوست می شود،تجمع چربی ها و سلول های مرده است.در این شرایط بستر برای ایجاد محیطی که باعث انتشار باکتری ها در منافذ بسته پوست می شود و قرمزی و التهاب پوست را به همراه دارد،فراهم گشته و جوش ایجاد می گردد.آنتی بیوتیک ها باعث کاهش التهاب شده و باکتری ها را ازبین می برد.

آنتی بیوتیک ها چقدر در درمان جوش،موثر هستند؟

اگر درمان آنتی بیوتیک را دکتر برای جوش های شما درنظر گرفته،این درمان نباید از دوماه کمتر و از شش ماه بیشترشود.
نتایج حاصل از درمان آنتی بیوتیک موقتی است و ازطرفی همراه با عوارضی مانند مشکلات معده،اسهال،مشکلات عصبی و یا تحریک خفیف پوست می باشد.اگر به طور نامنظم استفاده شوند باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود.
آنتی بیوتیک جای جوش و یا جوش های زیرپوستی را بهبود نمی دهد بلکه برای درمان جوش های چرکی استفاده می شود. آنتی بیوتیک های خوراکی باعث درمان سریع جوش نمی شوند و حداقل تا دوماه باید مصرف شوند.
درمان با آنتی بیوتیک در زمان کم انجام می شود و بعد از پایان دوره باید روش های معمول دیگری برای درمان جوش را ادامه داد تا افراد نتیجه بگیرند.

آنتی بیوتیک ها با کاهش باکتری ها در اطراف فولیکول و با کاهش اسیدهای چرب آزاد در پوست،التهاب ها را کاهش می دهد.
آنتی بیوتیک های موضعی بر قسمتی از پوست زده می شود و فقط در همان ناحیه اثر می کند.
آنتی بیوتیک های خوراکی از طریق دهان مصرف می شوند و در کل بدن اثراتی دارند.
پزشکان معتقدند مینوسیکلین و داکسی سایکلین موثرترین آنتی بیوتیک ها می باشند.
ولی دربسیاری از موارد به ویژه افرادی که دارای جوش های شدید هستند،آنتی بیوتیک های خوراکی در درمان آن جوش ها ضعیف عمل می کنند.

در در مان جوش های وسیع بدن،آنتی بیوتیک های خوراکی به همراه شامپوهای ضد قارچ یکی از روش های موثر درمان است.
درمان جوش با آنتی بیوتیک های موضعی:
پزشک پوست ممکن است درمان جوش را با آنتی بیوتیک موضعی به همراه لایه بردار انجام دهد،اگر آنتی بیوتیک موضعی همراه با بنزوئیل پروکساید استفاده شود درمان آنتی بیوتیکی موثرتر خواهد بود.
گاهی برای درمان جوش،از صابون هایی که دارای مقدار کمی آنتی بیوتیک است استفاده می شود،ولی از آنجایی که این صابون ها خشکی پوست را به همراه دارد و مدت زمان خیلی کمی برروی پوست می ماند،اثربخشی بالایی در درمان جوش ندارد.

عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک های موضعی در درمان جوش،نسبت به آنتی بیوتیک های خوراکی بیشتر است،این عوارض شامل سوزش پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن می باشد.برای اینکه بیمار از خشکی و پوسته پوسته شدن زیاد رنج نبرد،در کنار آنتی بیوتیک موضعی، بایدکرم مرطوب کننده استفاده کند،عوارض پوستی ناشی از آنتی بیوتیک های موضعی زمانی که به همراه لایه بردار یا بنزوئیل پروکساید استفاده شوند بیشتر است.
نتیجه گیری درمورد اثربخشی آنتی بیوتیک در درمان جوش:
آنتی بیوتیک ها به عنوان داروهای قدرتمند در درمان جوش های چرکی و ضعیف شناخته می شوند،که اگر به طور مناسب استفاده شوند برای عفونت های باکتریایی موثر هستند.فقط باید توجه داشت که آنتی بیوتیک ها باید در زمان کم مصرف شوند و به عنوان اولین داروها برای درمان جوش درنظر گرفته نشوند.
زیرا در کوتاه مدت و به صورت کاملا مقطعی در درمان و بهبود جوش و کاهش التهاب بسیار موثر هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *