ماساژ درمانی برای جلوگیری از زخم بستر

مزایای ماساژ درمانی برای جلوگیری از زخم بستر

مقدمه

زخم های فشاری و یا زخم بستر در شرایطی که افراد مدت زمان طولانی را بدون تحرک قرار می گیرند، در نواحی مختلف بدن به خصوص در پشت سر، باسن، پایین کمر، پاشنه، مچ پا، زیر زانو، پشت بازوها و غیره ایجاد می شوند. افراد مسن و آن دسته از افرادی که توانایی حرکت ندارند، اغلب امکان ایجاد زخم بستر برای آن ها وجود دارد. اگر زخم های فشاری در هر نقطه از بدن ایجاد شود، مدت زمان زیادی طول می کشد تا به طور کامل درمان شود. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای افراد وجود دارد، یکی از این راه حل ها انجام ماساژ درمانی می باشد. در موادی که بتوانید تکنیک های ماساژ درمانی را به درستی بر روی بدن اعمال کرده و باعث گردش خون در قسمت های مختلف بدن خود شوید، می توانید از ایجاد زخم بستر تا حد بسیار زیادی در بدن جلوگیری کنید. ما در این محتوا قصد داریم درباره مزایای ماساژ درمانی برای جلوگیری از زخم بستر و دلایل انجام آن به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

زخم بستر چه زمانی به وجود می آید؟

زخم های فشاری مناطقی هستند که به پوست و بافت های زیرین آسیب می رسانند، این نوع زخم ها در اثر فشار یا اصطکاک مداوم ایجاد می شوند. به طور کلی می توان گفت زخم های بستر یک نوع آسیب پوستی می باشد که به سرعت در هر فردی که تحرک کمتری دارد، ایجاد می شود. پوست نواحی استخوانی مانند پاشنه پا، آرنج، پشت سر و دنبالچه به ویژه در معرض خطر ایجاد زخم های فشاری می باشند. درمان زخم های فشاری ممکن است دشوار باشد و می تواند منجر به عوارض جدی برای افراد شود. مراحلی که باعث ایجاد زخم بستر می شود شامل موارد:

مرحله اول: یک ناحیه قرمز و دردناک روی پوست که با فشار دادن سفید نمی شود.

مرحله دوم: پوست تاول می زند یا یک زخم باز تشکیل می دهد، ناحیه اطراف زخم ممکن است قرمز و تحریک شده باشد.

مرحله سوم: در این مرحله بافت زیر پوست آسیب دیده است و ممکن است بتوانید چربی بدن را در زخم مشاهده کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله زخم فشاری به قدری عمیق شده است که به عضله و استخوان و گاهی اوقات به تاندون ها و مفاصل آسیب وارد می کند.

زخم بستر چه زمانی به وجود می آید

اگر زخم های بستر در زمان درستی درمان نشود، احتمال ایجاد مشکلاتی از جمله سپسیس (باکتری هایی که وارد جریان خون می شوند)، سلولیت (التهاب بافت بدن که باعث تورم و قرمزی می شود)، عفونت های استخوان و مفاصل، آبسه (مجموعه چرک)، سرطان برای افراد شود. برای جلوگیری از این دسته از مشکلات به شما عزیزان توصیه می کنیم با مشورت پزشک، ماساژ درمانی را انجام دهید.

آیا ماساژ درمانی می تواند باعث جلوگیری از زخم های فشاری شود؟

با وجود این که هنوز مدرک قطعه درباره انجام ماساژ برای جلوگیری از زخم بستر گزارش نشده است، اما به طور کلی می توان گفت تکنیک های ماساژ با اعمال فشار بر روی بدن می تواند باعث گردش خون بهتر در بدن شده و از این طریق از ایجاد زخم های فشاری در بدن جلوگیری کند. با تنها یک بار ماساژ نمی توانید انتظار تغییرات بسیار چشمگیری در بدن خود باشید. شما عزیزان می توانید تمرین های ماساژ درمانی را به عنوان یک قسمتی از درمان پزشکی خود قرار دهید.

بسیار مهم است انجام ماساژ درمانی برای زخم بستر توسط فردی متخصص بر روی بدن اعمال شود. در صورتی که درباره این مورد هیچ گونه اطلاعاتی ندارید، بهتر است در دوره آموزش ماساژ اصفهان شرکت کرده و یا پکیج آموزشی ماساژ را تهیه کرده و آن را مشاهده کنید. در مواردی نیز که زخم های بسیار شدیدی در بدن وجود دارد، فشار نباید بیش از اندازه به هر یک از نقاط بدن وارد شود، فشار بیش از اندازه می تواند باعث خونریزی و افزایش شدت زخم در بدن شود. به شما توصیه می کنیم در زمان ماساژ به هیچ عنوان نقاط برجستگی استخوان را ماساژ دهید، این نقاط می تواند باعث باعث آسیب های بسیار شدیدی به بدن شود.

آیا ماساژ درمانی می تواند باعث جلوگیری از زخم های فشاری شود؟

چند نکته برای انجام ماساژ درمانی در جهت جلوگیری از زخم بستر

  • شما می توانید برای افراد مسن و یا آن دسته از افرادی که توانایی حرکت ندارند و مجبور هستند تایم زیادی را از ویلچر استفاده کنند، فشارهای ملایمی را در هر نقطه از بدن اعمال کنید. تسریع گردش خون لنفاوی در صورت انجام درست تکنیک های ماساژ بر روی بدن، امکان پذیر می باشد.
  • برای اعمال فشار می توانید حرکت های دست بر روی بدن به صورت رفت و برگشت و یا حرکت های چرخشی بر روی بدن انجام دهید.
  • در نقاط حساس بدن بهتر است ماساژ را تنها با نوک انگشتان خود انجام دهید.
  • برای افزایش گردش خون برخی از نقاط بدن نیاز است تا به جای حرکت دادن دست بر روی بدن، ضرباتی را بر روی بدن اعمال کنید. توجه به این نکته الزامی می باشد شدت ضربه متناسب با شرایط جسمانی هر فرد مشخص می شود.
  • در زمان اعمال ماساژ بر روی بدن می توانید از روغن نیز استفاده کنید.

انواع راهکارها برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر

اگر برای هر دوره زمانی از زندگی خود مجبور هستید تایم زیادی را از تخت و صندلی استفاده کنید، مهم است که از خطر ابتلا به زخم های فشاری آگاه باشید. برای جلوگیری از آسیب پوست، بسیار مهم است هر چند دقیقه یک بار بدن را بر روی تخت حرکت دهید. با تغییر وضعیت بدن در کنار انجام ماساژ می توانید خطر ایجاد آسیب های پوستی شدید و ایجاد زخم بستر را کاهش دهید. برای افرادی که توانایی که حرکت ندارند، بهتر است از تخت و کوسن های مخصوصی استفاده کنند.

در مواردی که زخم های بسیار شدیدی در پشت خود دارید، بهتر است آن ها را پاسمان کنید.

انواع راهکارها برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر

سخن پایانی درباره ماساژ درمانی برای جلوگیری از زخم بستر

همان طور که در این مقاله درباره ماساژ درمانی برای جلوگیری از زخم بستر توضیح دادیم، با اعمال فشار بر روی نواحیه مختلف بدن به صورت منظم و افزایش گردش خون در بدن، احتمال ایجاد زخم های فشاری کاهش می یابد. خطر ایجاد زخم های بستر را جدی بگیرید و حتما راهکارهایی که برای جلوگیری از این مشکل معرفی می شود را با مشورت پزشک خود انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *