فواید ماساژ روی بدن چیست ؟

فواید ماساژ روی بدن چیست ؟

ماساژ قدمتی چند هزار ساله دارد و خود کلمه ی ماساژ از کلمه ی massein (یونانی) به معنای ” ورز دادن ” ظاهر می شود.

ماساژ از شرق که تاریخ کهن تری دارد یعنی چین شروع شد ، اما در طی سالیان و نزدیکی فرهنگ غرب و شرق ، انواع ماساژ با تکنیک ها و کاربرد های گوناگون بوجود آمد .

ماساژ همیشه یک درمان مکمل کنار تدابیر پزشکی به حساب می آمد و هیچ گاه جایگزین کامل درمان نبوده است .

ماساژ یک ورزش غیرفعال محسوب می‌شود و شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای افرادی که آسیب دیدگی های شدید از تصادفات وحشتناک دارند، پرستاران مخصوص تصادفات تا سه نوبت در روز بدن آنها را با کمپرس سرد یا گرم ماساژ می‌دهد . این روند بسیار سریع عضلات و مفصل های آسیب دیده را ترمیم می‌کند . کاری که هیچ دارویی با این کیفیت توان انجامش را ندارد . در ادامه به توضیح مفصلی در مورد خواص ماساژ می‌پردازیم . برای شرکت در دوره آموزش ماساژ در اصفهان اینجا کلیک کنید.

تسکین درد

درد ها معمولاً از لاکتیکه شدن عضلات یا آسیب دیدگی های اسکلتی و عضلانی بوجود می آید .

عضله معمولاً در ورزش های بی هوازی و کوتاه مدت لاکتیکه می‌شود ، وقتی که عضله شدت فعالیت زیادی را تجربه می‌کند و نیاز عضله به انرژی، بیشتر از اکسیژن است . در این حالت عضله بدون اکسیژن حرکت را انجام می‌دهد و گلوکز می‌سوزاند .بازمانده های گلوکز در عضله همان اسید لاکتیک است که باعث سوزش و درد می‌شود . ماساژ به گردش خون کمک می‌کند و باعث میشود در طی 24 ساعت تا 72 ساعت بعد از ورزش، اسید لاکتیک های عضله راحت تر تخلیه شوند .

فواید ماساژ روی بدن چیست ؟

آرامش اعصاب

تنش های وزانه و خستگی های ذهنی ناشی از فشار های زندگی و استرس مدام باعث خستگی عصبی می‌شود . ماساژ باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود . هورمون سروتونین یا همان هورمون شادی بخش، علاوه بر اینکه بر خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارد، باعث بهبود عملکرد اعضای بدن نیز می‌شود.

افزایش سطح سروتونین باعث احساس شادی و غلبه بر استرس می‌شود و کاهش این انتقال دهنده، باعث احساس اضطراب و افسردگی می‌شود . یکی از تأثیرات ماساژ در بدن، تأثیر در دستگاه عصبی بدن و موازنه آن است. ماساژ می‌تواند با تأثیراتی بر دستگاه عصبی، اختلالاتی از قبیل بی‌خوابی، تنش، سردرد و سایر بیماری‌های ناشی از فشارهای روانی ار بهبود بخشد.

 

افزایش دامنه حرکتی مفصل ها

ماساژ یک نوع ورزش است که به انعطاف پذیری کمک می‌کند  و دایره حرکتی مفاصل را افزایش می‌دهد . این کار کمک ویژه ای به جلوگیری از آسیب دیدگی می‌کند و مانع سریع شکستن مفاصل می‌شود .

بهبود گردش خون

ماساژ با تسریع و تشدید گردش خون در تمام بدن، فشار وارد بر عروق را کاهش می‌دهد و گردش خون ضعیف را بهبود می‌بخشد. به علاوه ماساژ تعداد ضربان قلب را کاهش داده و باعث بهبود فشار خون بالا و در نتیجه تقویت قلب می‌شود.

ترمیم آسیب دیدگی عضلانی

ماساژ باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود که باعث تسکین درد می‌شود و البته به گردش خون نیز کمک می‌کند و باعث رسیدن بیشتر مواد مغذی به عضله می‌شود که به بهبود آسیب دیدگی های عضله کمک شایانی می‌کند .

تقویت عضلات

در بالا اشاره شد که ماساژ یک نوع ورزش است . ماساژ همچنین به کشیدگی عضلات کمک می‌کند که باعث افزایش انعطاف پذیری می‌شود .

همچنین ماساژ باعث عضله سازی می‌شود و ورزشکاران برای تأثیر بیشتر تمرین بر عضلات یا بهبود عضلات آسیب دیده از ماساژ استفاده می‌کنند .

بهبود تنفس و گوارش

حدود 90 درصد سروتونین در دستگاه گوارش ما وجود دارد که در کنترل انقباضات دستگاه گوارش بسیار موثر است . زیاد بودن سروتونین در دستگاه گوارش باعث اسهال می‌شود و کاهش آن باعث یبوست می‌شود . همانطور که در بالا اشاره شد ، ماساژ باعث تنظیم ترشح سروتونین می‌شود که به بهبود گوارش کمک می‌کند .

 

شادابی و جوانسازی پوست

ماساژ غدد چربی را تحریک کرده و با تقویت آن‌ها باعث دفع سموم زیرپوستی می‌شود. همچنین با ماساژ منافذ پوست باز شده و تنفس، نرمی و قدرت کشش پوست افزایش می‌یابد.

بهبود خواب

سیکل خواب انسان با سروتونین و ملانونین تنظیم می‌شود . بی خوابی مزمن با کمبود سروتونین در بدن ارتباط مستقیم دارد .

افزایش سوتونین باعث بهبود تمرکز و خواب با کیفیت می‌شود .

 

کاهش ریسک احتمالی به انواع بیماری ها

ماساژ با توجه به موارد ذکر شده باعث کاهش سطح استرس می‌شود و همین باعث کاهش احتمال ابتلا به فشار خون می‌شود . ابتلا به فشار خون عوارض زیادی از جمله بیماری های قلبی و کلیوی دارد . تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مفاصل باعث کاهش ریسک ابتلا به انواع آرتروز و دیسک ها و دیگر بیماری های اسکلتی و عضلانی خواهد شد .

بهبود خواب و کاهش استرس باعث افزایش سطح انرژی بدن و بهبود سوخت و ساز سلول ها می‌شود و از چاقی یا لاغری بیمارگونه جلوگیری می‌کند . ماساژ باعث افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود و همچنین مقاومت بدن را در مقابل انواع بیماری ها افزایش میدهد .

در این مقاله به فواید ماساژ بر روی بدن و اعصاب و اینکه چه علتی دارد پرداختیم . پیشنهاد می‌کنیم حتماً از ماساژ در دوره های منظم استفاده کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *