تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر قبل از انجام ماساژ

مقدمه

فعالیت های مکانیکی مکرر در طول روز مانند چرخش، خم شدن، انجام فعالیت های غیر اصولی، حمل وسایل سنگین و سایر موارد  دیگر ممکن است منجر به آسیب به دیسک کمر شود. زندگی کم تحرک، وضعیت بدنی نامناسب، چاقی، مصرف دخانیات نیز از عوامل دیگر به وجود آمدن افتادگی دیسک است. دیسک های بین مهره ای می تواند در نتیجه ضعیف شدن الیاف بیرونی دیسک، پاره شوند. به طور کلی می توان گفت آسیب های به وجود آمده در دیسک با فتق دیسک همراه است. در ادامه مقاله درباره علل ایجاد دیسک های کمر و روش های درمان آن به کمک ماساژ و سایر تکنیک های دیگر، بیشتر توضیح می دهیم. همچنین میتوانید فیلم های آموزشی را در سایت آموزشگاه متین بیوتی مشاهده نمایید.

آناتومی مرتبط بالینی

مهره های مجاور در کمر توسط دیسک های بین مهره ای به یکدیگر متصل شده اند. کل این مجموعه همراه با مفاصل، واحدهای عملکردی را تشکیل می دهند. دیسک از یک حلقه فیبروزوس، هسته پالپوزوس و دو صفحه انتهای غضروفی تشکیل شده است. تمایز به حلقه و هسته تنها در سنین جوانی امکان پذیر است، زیرا قوام دیسک در افراد مسن یکنواخت تر می شود. به همین دلیل بیرون زدگی دیسک هسته ای پس از 70 سالگی بسیار نادر است. از نظر بالینی مهم است که دیسک را به صورت یکپارچه در نظر بگیریم، چون عملکرد طبیعی دیسک تا حد بسیار زیادی به همه عناصر بستگی دارد. این بدان معناست که آسیب به یک جزء باعث ایجاد واکنش های نامطلوب در سایر اجزا می شود.

دیسک کمر

دیسک کمر چگونه ایجاد می شود؟

اگر دیسک کمر حالت طبیعی خود را از دست دهد، فتق دیسک اتفاق می افتد. زمانی که فتق دیسک اتفاق می افتد، هسته پالپوزوس از فضای بین مهره ای جابجا می شود. این عامل باعث ایجاد کمردردهای شدید در افراد می شود. درد فتق دیسک اغلب با سوزش زیاد همراه است. در برخی موارد ممکن است آسیب فتق دیسک عصب یا طناب نخاعی را تخت فشار قرار دهد و باعث ایجاد درد عصبی یا اختلال عملکرد در طناب نخاعی شود که به عنوان میلوپاتی نیز شناخته شده هستند. اگر فرد دچار دیسک کمر شود، پزشک متخصص درمان های اولیه را برای بیماران انجام می دهد. جراحی معمولا آخرین راه حل برای درمان این بیماری است. فیزیوتراپی می تواند به عنوان یک عامل مهم در درمان به افرادی که درد دیسک کمر را دارند، کمک شایانی کند. برای کاهش شدت دردهای خود می توانید از تکنیک های ماساژ نیز استفاده کنید. برای این که بتوانید از فواید ماساژ درمانی به طور کامل بهره مند شوید، باید به کلینیک های معتبر مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات ماساژ اصفهان می توانید به کلینیک تخصصی متین بیوتی مراجعه کنید.

علت به وجود آمدن دیسک کمر

دیسک بین مهره ای از یک حلقه کلاژنی متراکم تشکیل شده است. فتق دیسک از شکست در درونی ترین حلقه های حلقوی شروع شده و به صورت شعاعی به سمت بیرون پیشرفت می کنند. آسیب به حلقه دیسک با خم شدن کامل ستون فقرات در یک دوره زمانی طولانی، همراه است. اصولا فتق دیسک به صورت ناگهانی و یا به تدریج در طی هفته ها و یا ماه ها ایجاد می شود. یکی از شایع ترین علل ایجاد فتق دیسک، فرآیند دژنراتیو است. با افزایش سن انسان، هسته پالپوس کمتر هیدراته شده و ضعیف تر می شود این امر می تواند باعث به وجود آمدن فرآیند دژنراتیو شود. یکی دیگر از علل شایع ایجاد فتق دیسک، تروما است. این امر ممکن است به دلیل اختلالات بافت همبند و یا اختلالات مادرزادی مانند ساقه کوتاه ایجاد شود.

علل وجود دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر

دیسک کمر ممکن است با افزایش سن، عوامل ارثی، فعالیت های مربوط به کار یا تفریح اتفاق بیفتد. برای تشخیص این عارضه اصولا از روش های تصوربرداری استفاده می شود. در نهایت پزشک متخصص اطلاعات به دست آمده از دستگاه های تصویربرداری را با معاینات فیزیکی خود مطابقت داده و بهترین درمان را برای بیماران انتخاب می کند. پزشک مربوطه باید با اطلاع از آناتومی بدن تست های تشخیصی از جمله تست های رفلکسی، بررسی میزان قدرت عضلات و سایر موارد دیگر، معاینات فیزیکی خود را انجام دهد.

درمان دیسک کمر

بر اساس شرایط بیمار و معاینات بالینی، بهترین درمان برای بیماران انتخاب می شود. پس از تشخیص فتق دیسک توسط پزشک، نحوه درمان مشخص می شود. و بر اساس شدت بیماری، برای درمان از داروهای ضد التهابی، پمپادهای مخصوص، درمان های فیزیوتراپی مانند لیزر، ماساژ درمانی و سایر موارد دیگر انتخاب می شود. این داروها و پمادهای مخصوص را میتوانید با شرط اصل بودن از محصولات فوراور در اصفهان خریداری کنید. بعضی از بیماران با مصرف دارو در مدت زمان مشخص شدت التهابات وارد شده در کمر آن ها به طور کامل درمان می شود. اما بعضی از افراد ممکن است نیاز به انجام فیزیوتراپی برای از بین بردن آسیب های وارد شده بر دیسک کمر، باشند. انجام تکنیک های اصولی ماساژ یکی از روش های کمک درمانی برای بیماران است. اگر این روش ها برای بیماران جوابگو نباشد، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

درمان دیسک کمر

ماساژ درمانی برای رفع مشکلات کمر

ماساژ درمانی می تواند به عنوان یک روش کمک درمانی برای بیمارانی که دچار کمر درد شده اند، کمک شایانی کند. با انجام تکنیک های ماساژ به صورت اصولی می توان جریان خون را در قسمت مشخصی از بدن افزایش داد، این کار باعث کاهش درد در بدن می شود. در این صورت عضلات از حالت اسپاسم خارج می شوند. برای این که درد را در ناحیه آسیب دیده به طور کامل کاهش دهید، باید ماساژ را در بازده زمانی مشخص به صورت مرتب انجام دهید. برای اطلاع از نحوه انجام تکنیک های ماساژ به صورت اصولی می توانید به بهترین مرکز ماساژ در اصفهان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

دیسک از حلقه فیبروزوس و هسته پالپوزوس (هسته ژلاتینی حاوی فیبرهای کلاژن، الیاف الاستین و یک ژل هیدارته) تشکیل شده است. ممکن است در اثر فشرده سازی مکانیکی عصب توسط هسته برآمده پالپوس التهاب و آسیب هایی به دیسک ایجاد شود. اگر دیسک حالت طبیعی خود را از دست دهد، فتق دیسک اتفاق می افتد. فتق دیسک ممکن است به ندرت در کودکان اتفاق بیفتد، اما این عارضه در بزرگسالان و افراد مسن بیشتر دیده می شود. دیسک کمر را می توان با کمک روش های غیر جراحی درمان کرد. اگر شدت آسیب های وارد شده به کمر زیاد باشد، بیمار باید به ناچار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *