روش‌های درمان جوش صورت

درمان جوش صورت

روش‌های درمان جوش صورت

انواع جوش صورت و آکنه کدام است؟

به‌ طور کلی می‌توان جوش‌ ها را در دو دسته التهابی و غیرالتهابی طبقه‌بندی کرد. جوش‌ های غیرالتهابی جوش‌ های سرسفید و سرسیاه هستند که در خانه با مواد طبیعی می‌توان آن‎‌ها را برطرف کرد. جوش‌های التهابی پاپول، پاسچول، ندول و کیست هستند که درمان آن بسیار دشوار است.

درمان جوش صورت

روش‌های درمان جوش صورت

جوش‌ های زیر پوستی کمودون‌ (Comedone)

در مورد جوش کمودون می تواند عوامل موثر زیادی در ایجاد آن نقش داشته باشد. علت اصلی آن چربی و مسدود شدن منافذ پوست است که این نوع جوش شامل دو نوع: جوش سرسیاه و جوش سرسفید است.

جوش سرسفید (Whiteheads)

نام دیگر جوش سرسفید کمودون بسته شناخته می‌شوند. چربی‌ ها و سلول ‌های مرده پوست از باز شدن مجرای بسته ‌شده جلوگیری می ‌کنند و به صورت التهاب در زیرپوست باقی می ‌مانند.

جوش سرسیاه (Blackheads)

نام دیگر جوش‌ های سرسیاه کمودون باز است که قابل دیدن هستند. روی سطح پوست قرار دارند و به رنگ تیره ظاهر می‌شوند. ملانین‌ِ غدد چربی پوست که وقتی در معرض هوا قرار گرفته‌اند اکسید شده‌ و باعث سیاه شدن سر این جوش‌ ها می‌شود.

درمان جوش‎های کمودون (جوش سرسفید و سرسیاه)

جوش‌ های سرسیاه و سفید جوش ‎هایی هستند که می‌توانند به سادگی درمان شوند و حتی نیازی به مراجعه حضوری به کلینک‌ های تخصصی نیست. شما می‌توانید با استفاده از ماسک‌ های خانگی و استفاده مکرر از این ماسک‌ ها آن‌ها را درمان کنید.

5 دستور خانگی برای مبارزه با جوش صورت و آکنه

در اینجا پنج دستورالعمل برای مواد طبیعی و نحوه عملکرد آنها آورده شده است:

  1. 1/2 قاشق چایخوری زردچوبه + 1 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید

بگذارید به مدت 10-15 دقیقه بماند.

برای اینکه بتوانید التهاب حاصل از جوش و آکنه را از بین ببرید، می توانید از زرد چوبه استفاده کنید و وقتی با عسل مخلوط کنید یک محصول خیلی خوب برای رفع باکتری و میکروب درست میکنید و می توانید به صورت موضعی از آن استفاده کنید.

  1. 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را به ماسک سفالی (ماسک خاک رس) خود مخلوط کنید

بگذارید برای مدت زمان: 10–15 دقیقه (بیش از 30 دقیقه)

روغن درخت چای سبز را با 12 قطره روغن زیتون و یا بادم شیرین مخلوط کنید. به مدت 8 دقیقه روی پوست خود بگذارید. و بعد از آن پوست خود را بشویید و با حوله گرم پوست خود را خشک کنید.

  1. فندق جادوگر در گلاب و ماسک سفالی خود (ماسک خاک رس)

بگذارید برای مدت زمان: 10–15 دقیقه (بیش از 30 دقیقه)

فندوق می تواند چربی های اضافه پوست را از بین ببرد و همینطور باکتری هایی که ایجاد میشوند را از بین میبرد. برای اینکه بتوانید جوش‎ ها را از بین ببرید، ترکیب گلاب و فندوق بسیار عالی کار میکند. خاک رس هم قابلیت آب رسانی دارد و میتواند در کنار ترکیب فندوق و گلاب به خوبی عمل کند.

  1. آلوئه ورا و زردچوبه یا چای سبز را مخلوط کنید

بگذارید به مدت: 15-20 دقیقه بماند.

آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای پوست است که خاصیت آرامش بخشی دارد و میتواند برای پوست های چرب هم مفید باشد.  اگر آلوئه ورا را با زردچوبه و چای سبز مخلوط کنید میتوانید چربی های روی پوست را از بین ببرید.

    5. روی بلغور جو دوسر مانده ، بدون شکر

بگذارید به مدت: 20-30 دقیقه بماند.

جو دو سر سرشار از ویتامین های B کمپلکس، ویتامین E، پروتئین، چربی و مواد معدنی است که میتواند میکروب های صورت را از بین ببرد و التهاب را رفع کند.

طرز تهیه این ماسک خانگی به این صورت است که جو دو سر را با آب بجوشانید و بگذارید سرد شود و بعد روی پوست بمالید.

پاسچول (Pustules)

جوش ها برجستگی های کوچکی روی پوست هستند که حاوی مایع یا چرک هستند. معمولاً به صورت برجستگی های سفید احاطه شده توسط پوست قرمز ظاهر می شوند. این برجستگی ها بسیار شبیه جوش ها هستند اما می توانند بسیار بزرگ شوند.

‌ سفت‌دانه یا پاپول (Papules)

پاپول ها اغلب ضایعات پوستی نامیده می شوند ، که اساساً تغییراتی در رنگ یا بافت پوست شما ایجاد می‌کند. گاهی اوقات ، پاپول ها به هم پیوسته در نواحی پوست قرارمی‎گیرند.

ندول‌ها یا گره‌ها (Knobs)

برآمدگی بسیار دردناک روی پوست هستند که بسیار بزرگ هستند و با دستکاری آن‌ها لکه‌های تیره رنگی بر روی پوست به جا می‌گذارند.

کیست‌ (Cysts)

کیست کیسه ای است کیسه ای از بافت غشایی که حاوی مایع ، هوا یا سایر مواد است. کیست می تواند تقریباً در هر نقطه از بدن یا زیر پوست شما رشد کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *