انگل دمودکس چیست

انگل دمودکس چیست ؟

انگل دمودکس چیست؟

یک سری انگل بر روی پوست وجود دارند که به آن انگل دمودکس می‌گویند. در صورتی که حجم این انگل‌ها بالا رود برای پوست و مو مشکل ساز می‌شود. این انگل در باشگاه‌ های ورزشی؛ استخر‎ها و آرایشگاه‌ ها تکثیر می‌شوند. چرخه زندگی دمودکس در 5 مرحله است. برای این انگل‌ها روی سطح پوست جفتگیری می‌کنند و 12 ساعت این تخم‌گذاری انجام می‌شود هر مرحله تخمک‌گذاری 50 تا 60 تخم قرار دارد. طول عمر این انگل‌ها بین 30 تا 90 روز هست که اول تخم‌ها به نوزادان شش پا تبدیل می‌شوند. بعد از گذشت یک هفته بالغ می‌شود. بعد از یک هفته تولید مثل شروع می‌شود.

مواد زائد را این انگل‎ها در بدنشان تولید می‌کنند و تا زمان مرگ در بدن خود نگه می‌دارند. این انگل در فولیکول و غدد چربی پوست زندگی می‌کنند. این انگل‌ها از چربی پوست و مواد آرایش و بهداشتی اغذیه می‌کنند. پس کسانی که پوست چربی دارند بیشتر مستعد این انگل‌ها هستند چون چربی پوست و مو آن‎‌ها زیاد است. افرادی که دوره آموزش پاکسازی پوست در اصفهان را طی کرده اند می توانند با استفاده از بهترین محصولات مراقبتی پوست، میزان چربی پوست شما را کاهش داده و از این طریق از ایجاد این نوع انگل در پوست شما جلوگیری کنند.

کاهش حجم انگل دمودکس با پاکسازی پوست

ویژگی‌های انگل دمودکس

امکان دیدن این انگل ها به صورت عادی وجود ندارد اما ندیدن آنها دلیلی بر نبودنشان نیست. این مایت های میکروسکوپی، جاندارانی عنکبوتی با هشت پای کوچک و پرزدار در نزدیکی سرهایشان هستند، بدن آنها نیمه شفاف است. اما بسیار شبیه به کرم هستند که در پوست هر انسان بالغ میتوان آنها را یافت. این حشرات کل عمر خود را روی پوست انسان سپری میکنند، آنجا متولد میشوند، زاد و ولد میکنند و پس از حدود یک الی سه ماه می میرند.

این انگل‌ها دیده نمی‌شوند. بدن بسیار نیمه‌شفافی دارند به صورت هشت پا هستند. این انگل بر روی پوست زیست می‌کنند و به صورت کرم هستند.

دو دسته از این جانداران که بر روی پوست سر به ویژه در قسمت سر و صورت قرار دارند شامل: دمودکس فولیکولاروم و دمودکس برویس هستند.

دمودکس فولیکولاروم میان فولیکول موی سر و صورت و دومودکس برویس در داخل غدد چربی پوست هستند. به علتی که چربی سر و صورت زیاد هست.

  • اولین انگل به نام دمودکس فولیتکولاروم
  • دومین انگل به نتم دمودکس بریوس

در فولیکول‌های مو و غدد چربی این انگل وجود دارد که این مکان در پلک‌ چشم، گونه‌های صورت، در اطراف گوش و کناره بینی قرار دارند. سایز این انگل‌ها به اندازه 3 دهم میلی متر هست.

نوع دیگر این انگل از طریق سگ خانگی قابل انتقال است ولی این انگل به صورت مدت کوتاه در بدن انسان باقی می‌ماند.

علائمی که نشان‌دهنده انگل دمودکسیلین هستند

این جانداران تمامی مواد زائدی که در طول زندگیشان در بدنشان تولید میشود درون بدن نگه میدارند تا زمانی که بمیرند و همین امر میتواند باعث تشدید عفونت های پوستی زیر می‌شود:

  • جوش‌ های سرسیاه
  • کک مک
  • پیری پوست
  • خارش پوست
  • کم پشت شدن پوست
  • تغییر در رنگ پوست

این انگل در بعضی افراد شدید و در بعضی افراد شدید نیست. مثلا فردی که به روزاسه مبتلا است خطر ابتدا به این بیماری برایش بیشتر است.

برای اینکه یک سری از مشکلات پوست و مو برطرف شوند نیاز است که انگل دمودکس نیز از بین برود.

این انگل وارد مو و پوست می‌شود و از پوست و مو افراد نیز تغذیه می‌کند. کسانی که صورت پر از جوش دارند یا صورت قرمز دارند مبتلا به این انگل هستند.

آیا با استفاده از شستشو این انگل نابود می‌شود؟

شستشو زیاد، راه مناسبی برای از بین بردن این انگل نیست و حتی باعث آسیب بیشتر پوست روی بدن می‌شود و ریزش مو را در پی دارد. تعداد مبتلایان به این بیماری فرد های بالای 40 سال بیشتر است.

افراد زیادی از بیماران مبتلا به روزاسه به انگل دمودکس فولیکولاروم مبتلا هستند. این انگل در سگ‌ها نیز وجود دارد و ارتباط با حیوان ها باعث شیوع این بیماری می‌شود.

بیشترین قسمت آزار دهنده پوسته زیاد، خارش و کم شدن مو می‌شود. در پوسته‌های سر این انگل وجود دارد و با میروسکوب دیده می‌شود.

دمودکس فولیکولارم و دمودکس برویس در افراد پیر بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

چون احتمال انتقال بیماری وجود دارد باید کلاه، شانه، روسری و وسایل که با پوست و مو در ارتباط هستند را از افراد دیگر نیز جدا کنید.

راه‌هایی که انگل دمودکس انتقال می‌یابند

این انگل‌ها مسری هستند که از طریق شانه، حوله، تماس پوستی، وسایل شخصی که مربوط به صورت هستند نیز منتقل می‌شوند. سالن‌های زیبایی و استخرها هم مکانی برای انتقال هستند.

علائم داشتن انگل دمودکس

ریزش مو یا موی نازک برای مو و جوش، آکنه و خارش پوست و … از علائم این مشکلات هستند. با میکروسکوپ نیز این انگل قابل مشاهده است.

انگل دمودکس را چگونه درمان می‌کنند؟

باید حتما از این انگل نمونه برداری کرد و به درمان آن پرداخت. مدت زمان نمونه‌گیری نیم ساعت هست.

تست دمودکس چقدر هزینه دارد؟

برای اینکه از وجود انگل دمودکس و از شدت آن مطلع شوید، حتما تست را انجام بدید. به هزینه 100 هزار تومان هزینه کنید.

جهت دریافت خدمات پوست و مو اصفهان با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *